A magyar ősvallás a Nikolsburgi ábécén keresztül nézve A [a]: Anyszűz [an_jsy:z] 'Szűzanya'. Jelentése germán A [a] Ansuz [ansuz] 'Odin, a főisten' rúna és az ótörök (köztörök) KY [kj, ki, quu] [quurquun] 'szűz, hajadon' rúnikus jel (rovásjel) alapján lett rekonstruálva. A Természetanya, mint leány. Ugyanis a Nagy Anya képes megszülni önmagát, ezért, mindenek forrása, a Nagy Anya halhatatlan. A Leány az emberközeli alak, aki külön az emberek bajaival foglalkozik, a Nagy Anya más teremtményekével is, ezért szinte elérhetetlennek tűnik, távolinak, pedig Ő a Minden. A Szűzanya képzete út lett a Szentháromságok és a többisten hitek felé. A többistenhitek eredetileg az elme szimbólumaira alapoztak, tehát az ember így választ önmagától kapott. A legősibb Szenháromság az Anya-Atya-Gyermek Szentháromság, ahol a Gyermek neme nincsen meghatározva, lehet Leány, lehet Fiú. Igazából az Atya is Fiú-ként lett megeteremtve, de az ő neme már kezdettől fogva meghatározott, mert a legősibb Szentháromságon belül ő az Anya-Atya dualizmus része. A keresztény Szentháromságban a Szentlélek talán az Atya, mert tőle fogan Jézus, aki egy az Atyával, és a Szentlélek sérthetetlenségéről beszél ugyan Jézus, de az Atyáéról nem. A keresztény Szentháromság tehát Szentlélek-Anya-Fiú Szentháromság lenne eredetileg, ahol az Atya teremtette az Anyát és a Fiút? Vagy a Szentlélek egy személyben az Atya és az Anya, mint személy, és nem mint princípiumok? Csak a Szentlélek van káromolhatatlannak megnevezve az evangéliumokban. Egy Isten több személyben nem volt elég az emberek félelmeinek csillapításához, és lettt többistenhit, női istenekkel, melyek állat alakban jelennek meg a régiek szerint. A bolygók megszemélyesítése többnyire a hatóerejükhöz köthető, ez az asztrológia alapja. A bolygók istenítésében fontos szerepet játszott még külső megjelenésük is. A Nap-Hold-Vénusz hármas az Egyisten szentháromságának jelképe. A többistenhit istenei a természeti erők megszemélyesítései, de valójában a tudatalatti jelképei, és ez benne a trükk. A bálványok trükkje: az Isten mindenütt ott van, de nem látható, és nem tűnik közleinek, hát a bálvány egy megjelenése az istennek, földre szállása (egyszerre több helyen levés, és isteni tanító próféták hiteinek őse e trükk). Többistenhit hátránya: emberi és szellemi csalók istennek adhatják ki magukat. eB [Eb]: Billog [bil:og] 'védjegy, védőjel'. Az X jel, mint eB rovásjel a törzsi védjegyek szimbóluma, mágikus vonatkozásban védőjel. A törzsi védjegyek funkciója a területi tulajdonjogi helyzetek tisztázása volt, az X alakú jelnek, mint mágikus védőjelnek gonoszűző funkciója volt, tejterméket védtek ezzel avasodástól, mert úgy vélték, boszorkány avítja azt. eC [Ets]: Celőke [tsEl0:kE] 'bot, pásztorbot'. A világ közepe ott található, ahol a pásztor a botját a földbe szúrja. Vagyis a világ közepe mindenütt ott van. eNC [Ents]: [Ets] rovásjel + egy lehetséges régebbi ritkább változata az [En] rovásjelnek. eCK [Etsk]: a latin ck betűkapcsolódás magyar kiejtésének átírására. eCS (ech) [EtS]: Csap [tSap] 'mennydörgés'. A mennydörgést a viharmadár szárnycsapásának hangjával azonosították. eNCS (ench) [EntS]: a helyébe lépett az [Ents] rovásjelnek, mint korábbi [EntS] rovásjelnek. E rovásjel hangértékét az eCSeCS [EtSEtS] rovásjel egyértelműsíti, amely szintén egy kettőzőtt nyíl alakú ábra, de az egymásra X alakban fektetett nyílalakokat ábrázol. eD [Ed]: Dél [de:l] 'délidő, megfelelés'. A próbákat kiálló férfi jelképe. aND [and]: Kände/Kende [kaendE/kEndE] 'papkirály'. A nép egységének névleges hatalommal bíró kifejezője volt, aki Istennél képviselte alattvalóit. Alattvalói kisebb isteneknek nevezett létező vagy elmékben létező szellemekhez is imádkoztak. A tényleges irányító a gyula [Jula] volt, aki a katonai és világi fejedelem. Háború szabályai: legfontosabb a nők és gyengék védelme és megmentése, a jó sereghez nyugodt vitéz, ennek feltétele az élettársi hűség, árva családról gondoskodás. Gondoskodni hadirokkantakról is kell, az motiváló. A nagykorú katonaszökevény kivégezhető Honvédő háború esetén harcra mindenki kényszeríthető, és a haragosok béküljenek ki a honért. eJ (ey) [Ej]: Jó/Joke [jo:/jokE] 'folyó'. A folyó a víz elem férfias kifejeződéseinek egyike, úgy mint fiúi kifejeződés. és úgy is, mint a holtak földjét határoló evilági víz. A folyóvíz hímnemű, mint a földet megtermékenyítő eső. A túlvilágra vezető víz akkor is hímnemű, ha nem folyó. A tó és a folyó összehasonlításánál a tó nőnemű, mert a folyó mozgékony, külsőleg aktív, a tó nyugodt, belsőleg aktív. A tó is lehet hímnemű, ha alatta egy másik világ helyezkedik el. A víz a közlekedésnek közege és a világok közti közlekedésnek legalább jelképes közege. A folyó azért hímnemű, mert fiúi minőség, tehát újszülött atya. Ha a túlvilágot az égbe képzelték, az égi tenger jelentette a kapcsolatot vele. A túlvilág több különféle helyre képzelt állapot, nem hely, hanem állapot. A Jó/Joke jelnév, mint köznapi kifejezés a Kárpát-Medencének (Közép-Duna-medence, Pannon-medence, ma Magyarország, Horvátország, Szerbia, Románia, Ukrajna, Szlovákia, Ausztria), tehát a Kárpát-medencének két szélén volt használatos, a ma Romániához tartozó Erdély keleti részén (Székelyföldön) és a ma Szlovákiához tartozó Palócföldön. Székelyföldön leggyakoribb a székely rovásírás, ezért erről kapta nevét, gyalulják a románok a gyalulható emlékeit. A székely rovásírás a tatárjárás (mongolok) elől menekülő kunokkal érkezett be, akik közt magyar nemzetségek is lehettek a keleti pusztákon maradt magyarok közül, mert képszerűeségük e jeleknek nem türk jellegű. A kun kultúrával rokon lehet a palóc (északi magyar) kultúra. Palóc népmonda szerint az Isten megparancsolta az ördögnek, hogy hozzon fel iszapot a tenger mélyéről, az ördög fölhozta az iszapot, és az Isten ebből teremtette meg a világot, mely szigetként a tenger felszínén helyezkedik el. Az ördög a monda eredeti változatában miden bizonnyal az Atyaisten, a Naporcájú. A Nap fényhozó, a fényhozás címét a sátán sajátította ki a kereszténység szerint, de a Nap egyben Jézus jelképe is. Az Atya már más, mint az Anyaisten, és épp a másság a fontos, a másság szerepe a fejlődésben a változás miatt fontos. Már a másság is változás, és a mások egyesülése újabb másságot hoz létre, amely ugyanakkor a másságok egyesülése miatt azok jó tulajdonságiat örökölvén jobb válik, legyen az élőlény utóda, eszmecsere következtetése. Ez a teremtés célja, a fejlődés, amitől a Mindenség egyre boldoagabb, amit Isten és a teremtett jó szellemek közvetlenül megéreznek. A fejlődés része az ivaros szaporodás, de csak vérfertőzés nélkül, a vérfertőzés nem más mint beltenyészet. Része a lelki fejlődés is, vagyis az egyre erényesebbé válás (szeretet, bátorság, szorgalom, bölcsesség...). A fejlődés az ősállapot jobbá válásának igénye. Mert minek a változás, ha nem a javulás érdekében? A népeknek azért kell békében lenniük, hogy tiszteljék a másságot. A háború oka érdeke gazdasági érdek, vagy rá vannak kényszerülve népek, vagy fanatizálja őket kapzsi, de meggyőző egyéniség. A különbségek tehát jók, ezeket tisztelni kell, de közben keresni kell a hasonlóságot is, hogy könnyebben menjen a barátkozás, mert így föl lehet fedezni a rokon vonásokat is. A megbocsátás azért jó, mert a megtorlás fájdalmát a büntetett fél nem akarhatja megtorolni. Az ellenségkép arra jó, hogy a gazdagok uralkodjanak a népek fölött, sajátjuk fölött és mások fölött. A gyűlölet fanatizál, és nem hagy gondolkodni, így befolyásolhatók az emberek, átverhetők. Tehát az atombombáan az legjobb, hogy még az állatok és a növények is rákosak lesznek tőle. A tenger felszínére teremtett földről szóló teremtésmondák szerint a földet 4 óriási hal támasztja alá, és ha egyikük lemegy pihenni, akkor van földrengés, ez a magyarázat némi megnyugvást adott a régi embereknek, akik azért továbbra is féltek a földrengéstől, mint ahogy mi is félünk tőle. A víz az ősállapotot jelképezi. Az Isten az ősállapot öntudatra ébredése. Isten a Mindenség. A Mindenség jelképe a végtelenül magas Tetejetlen Fa, mely a földből nő ki, és amelynek legtetején Isten, mint személy ül, madár képében. A Világfa, tehát Isten egyre boldogabb. Ez a teremtés célja, a fejlődés, amitől a Mindenség egyre boldoagabb, amit Isten és a teremtett jó szellemek közvetlenül megéreznek. A teremtmények egymást kiegészítve hatva egymásra javítják vagy olykor rontják egymás minőségét, és így tízezernyi új létezőt hoznak létre, a változatosság egyre változatosabb, egyre javulóbb, a nagy egység, a Természetanya, és a teremtmények tömege egyre boldogabb, kivéve az önmaguk minőségét megrontó teremtményekét, akik bár sokszor külső hatásra romlanak be, de romlásuk valójában belülről indul meg, kívülről a feltétel adódik. A hibák kijavítása a következő életben úgy lehetséges, hogyha átmeneti túlvilági kárhozat után a következő életben jól viselkedik. Örök érvényű vétkek közé tartozik a közönyös viselkedés, gyújtogatás, nők megerőszakolása, több nem jut eszébe e sorok írójának, most állítólag a gyáván cserbenhagyás is annak számít (vagy talán máskor is annak számított?). Ölni tilos, csak önvédelem és mások megvédése végett szabad, támadólag nem, éppen ezért kérnek egyes helyeken bocsánatot az elejtett vadtól, leszedett növénytől az emberek, mert kénytelenek őket elpusztítani, de nem szívesen teszik. Mivel minden teremtmény Isten gyermeke, ezért mindenik testvér, akiknek nem szabad ártani, még háborúért háborúval sem, környezetpusztítással sem, meg még sok más módon nem, és mivel minden teremtmény testvér, mint Isten gyermeke, ezért nincsen olyan, felsőbbrendű és alsóbbrendű teremtmény. Szabadság, egyenlőség, testvésriség. Ehhez nem kell más, mint önmagunknak és mások szeretete, természet szeretete, alkotás, önálló gondolkodás, törekvés tudásra és jóra. A vétkezés: rossz cselekedet cselekvése is, meg jócselekedet elmulasztása is. A jó és rossz tettek akkor is jó és rossz tettek, ha nagy tettek, és akkor is, ha kis tettek. Aki vizet kér, annak meg kell adni. Alapvető jótettek egyike ez, mint az oltalmazás. Alapvető dolgok (bárki szerint): saját nézetrendszerhez TARTÁS (elvek, valamiben hinni, önállóan gondolkodni), OLTALMAZÁS (védelem, befogadás), OKÍTÁS (tanítás, tényfeltárás), GONDOSKODÁS (rokonról, szomszédról, stb.), BÉKÉRE TÖREKVÉS (nyugodtság, megbocsátás). Alapvető tiltások vonatkoznak ezekre (legalább sokak szerint): ERŐSZAK és PUSZTÍTÁS (bántás, rombolás), HAZUGSÁG és BAJKEVERŐ IGAZMONDÁS (megtévesztés, megosztás, megbántás), PARÁZNASÁG (haszonleső szeretkezés, tehát: mindent szabad, ami nem árt másnak, ezért abortuszt igénylő helyzetbe hozás is tilos, vagyis hogy erőszak esete vagy lelkileg készen nem állás esete forog-e fenn, vagy csak mert vaskalaposak az emberek), UZSORA és ADÓSRABSZOLGASÁG (a létalapot még elfogadni se valamiért). A vétkek okai: GYÁVASÁG (nem merek segíteni, cserben hagyok, még ha ápolás terhéről is van is van szó), KAPZSISÁG, HASZONLESÉS (mi a jó nekem más kárára, bánatára?), LUSTASÁG (csinálják mások a dolgom, nem teszek a létfenntartásért, nem kívánok okosodni, pedig az okos okíthat), KEVÉLYSÉG és GŐG (lenézni valakit a vagyona, műveltségi szintje és irányultsága, bármije miatt, nem venni figyelembe más érdeket, más tényezőt, semmi tisztelet), KONOKSÁG (a csökönyösség feszültséget szül vagy szülhet embekerek közt is, nemzetek közt is, emberek és állatok közt is), KÖZÖNY (nem érdekel más baja). E [E/e]: Égal(j) [e:gal/e:gal_j:] 'ég alja=horizont'. Amennyiben ókánaáni-pannóniai eredetűnek tekintjük a székely rovásírást, és a többi hasonló rovásírást, akkor eme rovásjel csakis a germán Hagalaz/Hagall jellel lehet azonos, ezáltal a görög Hétával és az ókánaánita Hettel. Az ugariti Hota név egy teljesen más betű neve. Az ugariti ábécé és a görög ábécé a pannonból származik, a pannon az ókánaánitából. Az ugariti és görög jelnevekből rekonstruálhatóak a pannon jelnevek. Az ugariti Hota jelnév az uráli nyelvcsalád uráli alapnyelvének *kota 'sátor, kunyhó, ház' szavára hasonlít. A pannon ábécé Hota jele eredetileg *Hetä nevű lehetett, amely akkoriban talán még nem elég uráli hangzású, és lehetett a neve néhol Hota vagy *(H)égal az ugariti és germán ábécék és az uráli nyelvtörténeti szabályok és rekonstrukciók összevetése szerint. Az ég alja a horizont, vagyis látóhatár, amely a világ széle, vége, ahol a kupolás tetejű sátornak tűnő égbolt összeér a földdel. Ha a Föld az éggel egy házat alkot, akkor a teremtmények egy családot alkotnak. Ne szakadjunk el a Természettől, melynek nemcsak a versengés öszötne a része, hanem a gondoskodás ösztöne is. eF [Ef]: Füld/Föld [fyld/f0ld] 'föld, vidék, haza, világ'. A haza alapja föld. A föld azé aki belakja. A haza fogalmat a házakhoz, sátrakhoz hasonlították. Az ég látszatra olyan, mint egy kupolás tetejű sátor. Az egész földkerekség mindenki hazája, például népeké, állatoké, növényeké, szellemeké. A házban egy család él. A világ lakói így egy nagy család. A háborúkat kiváltó ok vagy valami gazdasági kényszer vagy a mohó uralkodók meggyőző beszéde. Manapság akár egyszerűen csak a megosztás kevéért is, mert az egymásnak ugasztott feleken könnyebb uralkodni. Először pénzzel terjeszkedik valaki, majd az uralma alá hajtott feleket egymásnak ugrasztja, és így könnyebben uralkodik felettük. Megosztásos lehet a harmadik világháború keleti és nyugati pólussal. A két pólus vezetői, egymás világába terjeszkedve pénzzel közösen uralkodnak a pólusok felett, közös megosztók, miközben utálják egymást továbbra is, ezért lehet, hogy a pólusok egymásnak ugarasztása után azok vezetői nem közösen uralkodnak majd hanem csak az egyik pólus vezetőzi mindkettőn. Egyformán rossz mind a két vezetői csoport, a gazdagok már csak ilyenek. Az atombomba nem csupán a tömegpusztítás és a rák miatt rossz, meg nem csak amitatt, hogy ez nem csak az ellenségre hat, hanem amiatt is, hogy nemcsak az emberre hat, hanem az állatokra és a növényekre is. Az európai keletellenesség oka a hátasló hadi jelentősége, a globális nyugatellenesség oka az óceáni hajózás gazdasági jelentősége. A valódi dualizmus az uráli kultúra által jellemzett dualizmus, az jók dualizmusa. A jók kiegészítik egymást, a rossz kívül áll a dualizmuson. Jó ami használ, rossz ami árt, amely se nem árt, se nem használ, se rossz, se jó. A jók dualizmusa a nemek dualizmusa is, és a tudások dualizmusa is. Másban jó a nő, és másban a férfi, és másban jó minden ember, és minden nép, és minden teremtmény. A szakosodások kiegészítik egymást, együtt hatékonyak, de csak akkor jó a szakosodás, ha nem unalmas munka, hanem a munka is változatos valamennyire. Így a függőség is csökken az öngondoskodás javára, de az alaptudás a másokról való gondoskodáshoz fontos, és az erények is fontosak ahhoz, hogy bárki saját erejéhez mérten segíthessen bárkin. Amikor a jó emberek kiegészítik egymást egy probléma megoldása végett, akkor egy jó megoldás keletkezik, így jobbá válik az élet, és a jó megoldás felfedezése újabb jó megoldások felfedezésének alapjait veti meg egy újabb problémánál, mert a jó megoldások öszzeilleszthetők újabb jó megoldássá, mint tapasztalatok. A megoldáskeresést könnyíti a szabadság, a tettek, szavak, gondolatok szabadsága. A szabadság akkor jó, ha nem árt. Mindent szabad, ami nem árt másnak. A cserbenhagyás is ártás. E szabadságelv a nem emberi teremtmények védelmét is szolgálja. A dualizmus a kölcsönös jogtiszteletnek is jelképe, továbbá az egymás melletti kitartásnak is. Tehát a dualizmus a szabadság, egyenlőség, testvériség hármas jelszavával mutat rokonságot. A dualizmus mondai eredete szerint amikor az Isten öntudatra ébredt, nem volt képes javítani saját minőségén, ezért megszülte férfifelét, ezáltal nővé válva. A női egység magában foglalja nő-férfi dualizmust. A szerelem a teremtményeket úgy kapcsolja egymáshoz, mint amikor ember kapcsolja egymáshoz a tapasztalatokat, és ezáltal elvileg erősebb ember jön világra, de hibák a szaporodás láncolatában előfordulhatnak. A tapasztalatok közt is lehetnek hibásak. eG (egh) [Eg]: Ég [e:g] 'ég, égbolt'. A világ jelképes tengelyét, a Világfát ábrázolja a legfelső ég boltozatával együtt. A legfelsőbb ég valójában végtelen kiterjedésű, így a Világfa is tetejetlenül hatalmas. A Tetejetlen fa legtetején egy madár ül, az Isten, az Egy. Az Ég-Föld kettősséget egyszer felváltotta az Ég-Föld-Alvilág hármasság, ahol az Alvilág a túlvilágnak, éjszakának, álmodásnak, tudatalattinak a jelképe, és nemek egységének, illetve a nemiségen kívülálló gonosz nemtelenségnek. Az Alvilág a Földanya méheként A Földanya és Égatya még osztatlan nemtelen egységének jelképe, továbbá szerelmes egyesülésüknek. A Földanyába térés a halál, a halál pedig lehet szerelmes egyesülés, tényleges halál, és fordulópont az életben, ez esetben az alvilág a tudatalattit jelképezi, amelynek rossz tulajdonságait, mint alvilági szörnyeket le kell győzni. A nemiségen kívül álló gonosz nemtelenség a fejlődni képtelenség és az önzés, irigység, gonoszság. A hímsoviniszták és nősoviniszták lelkileg nemtelenek. A gonosz nemtelenség azt akarja elérni, hogy egy ember fél ember legyen a másik ember nélkül is, és önmagához képest is. Ha önmagához képset fél ember, akkor legyőzte őt a tudatalattija, haszonleső lett, vagy nem győzte le félelmét, stb. A tudatalattiról mondják még, hogy többet tud a tudatnál, hogy női közeg, a tudat férias közeg, de ne felejtsük el, hogy a tudatlalatti nemcsak legyőzendő ellenség lehet, hanem barát is. Előbbi esetben egy vagy több démon jelenhet meg látomásban, utóbbi esetben isten vagy istenek. Az alvilág később kevésbé jelentős jelképévé vált a szellemvilágnak néhol vagy sok helyütt, a szellem képzelt levegőszerűsége miatt. A szellemég képzete megvan a Föld-Ég kettősségben, ahol a szellemég alsóbb régiói az ártó szellemek és más kárhozott lelkek és övezete. Az Ég az Atya jelképes teste, a Föld az Anya jelképes teste, kettejük szelleme a szellemégben tartózkodik. Hogy a Levegőég-Szellemég kettősség talán megvan az Alvilág-Föld-Ég hármasságon belül is, talán nincs meg, de a Földanya és Égatya szelleme az égbe lehet képzelve ez esetben is. A 7 bolygó és az egek a magyar ősvallásban (a Jupiter-Szaturnusz sorrend felcserélhető?): Bolygó Állata Istene Féme Ege Nép(ek)/Állam(ok) Nap Hal Atya Arany 7. Olaszország, Csehország Hold Bika, ló Anya Ezüst 6. Új-Zéland, Skócia Vénusz Szarvas Gyermek Réz 5. Írek, tibetiek Jupiter ??? ??? Ólom? 4. Lovasnépek Szaturnusz ??? ??? Ón? 3. Romániához csatolt magyar néprészek (székelyek, angolul Szeklers), zsidók Mars ??? Hadúr Vas? 2. Dánia, Marokkó Merkúr Kígyó? ??? Higany? 1. U.S.A., Örményország A hal pikkelye csillogó, mint haláljelkép a túlvilágot határoló folyón átuszó halott lelket jelképezi. A folyóvíz hímnemű, mint az eső. A túlvilágra vezető víz akkor is hímnemű, ha nem folyó. A tó és a folyó összehasonlításánál a tó nőnemű, mert a folyó mozgékony, külsőleg aktív, a tó nyugodt, belsőleg aktív. A tó is lehet hímnemű, ha alatta egy másik világ helyezkedik el. A víz a közlekedésnek közege és a világok közti közlekedésnek legalább jelképes közege. A folyó azért hímnemű, mert fiúi minőség, tehát újszülött atya. A hal talán fényes pikkelye miatt napjelkép. És talán azért, mert a Nap az égen nemcsak átszárnyalhat jelképesen, de át is úszhatja jelképesen? Meg talán a a férfinem halandóságára utal, szemben az ősteremtő női nem halhatatlanságával? Mindenesetre a Naporcájú Égatya szerelmes egyesülése a Holddalékes Földanyával: jelképesen az Atya halála. A 7 bolygó megfelel annak a helyzetnek, ha valakinek 7 próbát kell kiállnia egymás után. A mesék 3 próbája a Vénusznak, Holdnak, Napnak megfelelő próbák. A bolygók az égben találhatók, de mivel a Nap kivételével mindegyikük éjszakai. Lehet, hogy ezért az alvilághoz is kapcsolódnak az éjjeli bolygók, ha a túlvilágnak az alvilág a jelképe?Az éjszaka az Ég-Föld kettőségnek a még vagy már osztetlen egysége, mely a halálnak és a születés előtti állapotnak a jelképe. A Föld-Ég kettős egysége a Nappalhoz kötődik ebben a jelképrendszerben. A túlvilágot tengerentúli föld is jelképezheti. A túlvilág egy jobb hely, de megvannak a démonai. Habár a túlvilág csak jelképesen hely, és valójában állapot, az üdvözülendő léleknek a túlvilág kárhozottak lakta részein át kell jutnia. A kárhozottak fölhánytorgathatják nekik rossz döntéseiket, de a kiválóbb lelkeket inkább bevonják valamibe egy hazugsággal, és csak egy kis idővel később olvasztják magukba, saját erejüket növelendő. A kínai 5 elemes rendszer módosítása lehet a magyar ősvallás ritkábbik változatában a Nap-Tűz-Föld-Hold-Víz rendszer, ahol a Hold, mint elem a Vénusz bolygóhoz van kapcsolva, de levegő-tűz-föld-víz elemes rendszerben is együtt ábrázolják a Vénuszt a Holddal, tehát a 7 bolygós rendszerben is összkepcsolódnak. Mint Anya és Gyermek. Elem Alakja Színe Égtája Évszaka Ideje Bolygója Testrésze Szerve Érzelme Minősége Nap Sugár? Fehér (Arany) Napkelet Tavasz Szeles Jupiter Szem Máj Harag Kedvesség Tűz Háromszög Piros Dél Nyár Meleg Mars Nyelv Szív Öröm Udvariasság Föld Négyzet Sárga? Zöld? Közép 4 évszak Száraz? Szaturnusz Száj Gyomor Meditáció Becsületesség Hold Ív? Szürke (Ezüst) Napnyugat Ősz Nedves? Vénusz Orr Tüdő Bánat Hűség Víz Hullám? Kék Éjszak Tél Hideg Merkúr Fül Vese Félelem Okosság Éltetés(?) köre: a Nap táplálja a Tüzet, a Tűz elhamvad, A Föld uralja a Holdat, a Hold uralja a Vizet, a Víz táplálja a Napot. Pusztítás köre: a Nap kiszárítja a Földet, a Föld elnyeli a Vizet, a Víz eloltja a Tüzet, a Tűz eltünteti a Holdat, a Hold égtája Napnyugat. A 4 elem rendszere a magyar ősvallásban: Elem Égtája Évszaka Levegő Napkelet Tavasz Tűz Dél Nyár Föld Napnyugat Ősz Víz Éjszak Tél A 4 elem rendszere a magyar ősvallásban másként: Elem Égtája Évszaka Hozzá tartozik a gyógyászatban Ég Napkelet Tavasz Lélegzés, lelki bajok (ez talán a levegőre is vonatkozhat a levegő-tűz-föld-víz rendszerben?) Tűz Dél Nyár Állati eredetű gyógyszerek, gyógyszeralapanyagok Föld Napnyugat Ősz Növényi eredetű gyógyszerek, gyógyszeralapanyagok, pl. kenőcsök, teák Víz Éjszak Tél Víz, teák Vagy: Levegő, Nap, Föld, Víz. Egy bolygóról, a Merkúrról: szapora égi mozgása miatt egy futárnak tűnhet, halvány fénye a legalsó égbe helyezteti jelképesen, mivel csillagnak látszik ,ezért egyfajta szellemnek/istennek képzelték, a közvetítésen kívül a tudás bolygójának is tartják. Összességében Kína 5 elemes aszrológiájában megfelel a Víz elemnek. Féme az európai, 4 elemes asztrológiában a higany, elemei a levegő és az ég, ez utóbbi később néha a Merkúr saját elemeként lett azonosítva. Kínában és Európában ugyanazon okokból lett víz elemű és föld-levegő elemű vagy levegő elemű. A 4 elem rendszere eleve ősibb az 5 elem rendszerénél, amely a fémet nem a 7 bolygóhoz kapcsolja, hanem az 5 kisebb bolygó valamelyikéhez. A bolygók nem azonosak az elemekkel az ősibb felfogás szerint, ez a kínai asztrológia felfogása, de nem vaktába lett ez így kitalálva, mégha a fém és a fa nem is tűnik alapvető elemnek. Talán ezért lettek Napra és Holdra cserélve a magyar felfogás egy irányzatában, mert a a fa és a fém nem teremtő elemek. A lovasnomádok körében népszerű volt vetélytársuk zodiákusa. A tibeti 5 elem rendszerében (föld, tűz, víz, levegő, tér) az elemek tulajdonságai jobban hasonlítanak az európai 4 elem (levegő, tűz, föld, víz) rendszerbeliekre. eGY (eg) [EJ]: Gyeg [Jeg] 'jég'; nyelvjárási hangalakja a jég szónak. Jégcsapokat ábrázoló rovásjel, egyben az egyenlőségjel rokona is, mert majdnem azonos a valódi dualizmus jellemző jelképével, a kettőskereszttel. A valódi dualizmus az uráli kultúra által jellemzett dualizmus, az jók dualizmusa. A jók kiegészítik egymást, a rossz kívül áll a dualizmuson. Jó ami használ, rossz ami árt, amely se nem árt, se nem használ, se rossz, se jó. eNYGY (eng) [En_jJ]. aTY [at_j]: Aty(a) [atj/at_ja] 'magyarság ősatyja'. eCSeCS (echech) [EtSEtS]. eH [Eh]: Hóka [ho:ka] 'holdas ló'. Egy bizonyos mintázatú ló, valószínűleg varázserővel bírónak vélték az ilyen lovakat. I [i]: 'járom, törvény'. A jó törvény olyan szabály, amely a kevésbé okosaknak megmutatja, mit szabad és mit nem szabad. A jó törvényt az embertől megvéd másokat, a rossz törvény sújtja az embert. aK (ac) [ak]: Kabar/Kavar [kabar/kavar] 'örvénylés, ikerörvény, kavarodás, keveredés'. A dualizmus jelképe az ikerörvény. A forgás a testi és lelki szerelem jelképe, és a felüdülésé is. Az egyedül forgás is jól esik az embernek. A szerelemben is mindent szabad, ami nem árt másnak. Nőt kényszeríteni szülésre nem lehet, a gyerek meg is érzi, hogy nem akarták őt megszülni. Az abortusz vétek, de szörnyű helyzetekben kényszerű megoldás lehet, mert a gyerek megérzi hatását, ha nincs abortusz. A gazdasági kizsákmányolás mértéke és furmányossága csökkenti a szülési kedvet. A politika is része a gazdasági kizsákmányolásnak, és része a kizsákmányolók őrültségének, hatalomvágyának. És homoszexuális szólők fogamzásgátló minta a gyereknek (ha a szülők nem szenvednek hajlamuk olykori pszichiátriai mellékhatásaiban, csak ennyi van; mindenestre a homoszexualitásról nem tudja e sorok írója magyar ősvallás véleményét, de mindent szabad, ami nem árt másnak, ha nem árt a homoszexualitás, akkor az is szabad). uNK (vnc) [uNk]: Künüsz [kynys] 'Gönüz [g0nyz], a Naporcájú Égatya'. eL [El]: Lov/Ló [lov/lo:] 'ló'. A ló a pusztai embert megtanította a gondolat, szó és tett szabadságának tiszteletére. Az egyén hármas szabadsága nem gátolhatja más egyén hármas szabadságát. eLY [El_j]: Lyuk [l_juk] 'lyuk, forrás'. eM [Em]: Magas [magaS] 'magas'. A Világ közepén lévő Világhegy szélső halmait ábrázoló rovásjel. eN [En]: Na(ny)gy [nan_jJ/naJ] 'nagy'. eNY [Enj]: Nyu(n)gat [n_juNgat/n_jugat] 'Nyugat'. Félhold alakú továsjel. A Hold égtája Napnyugat, mert arra nyugszik a Nap. eNeJ (nye) [EnEj]. A latin nia [nja], nie [nje], nio [njo], niu [nju], szóelemek ni kezdetének átírása. O [o]: Oldal [oldal] 'oldal, borda'. eP [Ep]: Pih(e) [pih/pihE] 'pihe'. A viharmadár tollát ábrázoló rovásjel. A viharmadár tolla. eMP [Emp]: Nap [nap] 'nap, időszak'. A Nap égitest az idő jelképe. eK [Ek]: Kopa/Kobak [kopa/kobak] 'fej, női fej'. A női fejet rombusz alakúnak ábrázolták, amely az ágyékháromszög és a várandós háromszögének kombinációja. A fej jelenthet nemiszervet, férfi esetén ez a fej kerek. eR [Er]: Rét [re:t] 'rét, puszta, nyílt terület'. eZS (eSS/eSch) [e3] (eredetileg [eS]): (Z)sendül [SEndyl/3Endyl] 'zsendül'. eS (S) [ES] (eredetileg [Esj]): S(z)úr [s_ju:r/su:r] 'szúr'. eT (eth) [Et]: Tűz [ty:z] 'láng, szúr'. eNT (enth) [Ent]: Tengir/Tengri [tENgir/tENgri] 'ég, isten, tenger'. U (v) [u]: Ust [uSt] 'üst': régebbi kiejtése az üst szónak. eV (ew) [Ev]: Vas [vaS] régen 'réz', ma 'vas' jelentésű szó. Az üstök rézből készültek. Ö [0]: Östen [0stEn] 'Isten'. Az Isten név eredetileg napistent jelentett, e a mai Törökországtól a mai Iránig tartó sávban fontos szó volt. Ez a név majdnem kiszorította a Jotengrit (Yotengrit) nevet, amelyet a pannon jelkészlet Iota jelével hozhattak kapcsolatba. Ü (w) [y]: Üdő/ [yd0:] 'idő'; nyelvjárási hangalakja az idő szónak. Az idő szó jelentései 'telő idő, időjárás'. Mindkét jelentéshez kötődik Udag isten neve, aki viharistenként szerepelt eredetileg a magyar ősvallásban, de aztán a pusztítás isteneként kezdték azonosítani, ezáltal számos vallása főgonoszával, talán ezért mondják nevét másként, mint az idő szót. Eleve nem azonos a Napatyával. eSZ (s?) [Es]: Szár [sa:r] 'szár, szál'. eZ (e3) [Ez]: Zuhog/Zúg? [zuhzuhog/zu:g] 'zuhog, esik, zúg'. A viharmadár szárnyának megrázása esőt eredményez e rovásjel szerint. eZT (e3t) [Ezt/Est]. A magyar szavak [st] hangkapcsolódásának betűhív átírása. A Z/z betű jelölte az [s] hangot. eST (eSt) [ESt/Est]. A latin szavak [st] hangkapcsolódásának betűhív átírása. TeMPoRIS (T~PR9) [tmpris]: Temporisz [tEmporis] (latinosított neve a TPRü rovásjelnek, amelynek róható alakváltozatát tartalmazza a Nikolsburgi Abécé) 'idő, időszak'. Egy egyiptomi hirelogfia átvétele, melyet valahogy így írnak, de mellékjeles h betűvel: hpr(w) [xprw]. IS (9) [iS]: Is/Us [iS/uS] 'Ukkó [uk:o:], a Holddal ékes Földanya'.