Ha nem tudod elolvasni a szoveget, akkor allitsd at a karakterkodolast. A bön (azaz gjer) eredete A kurgánok sámánjai A kurgánok kultúrája Európában alakult ki a szabírok által. A kurgánok vallása a tibeti bön vallás is. De amíg a többi kurgánvallásnak sámánjai többnyire megküzdenek a rossz szellemekkel, a tibeti sámánok inkább kieengesztelik őket, mivel egy déli nép sámánjai. A küzdő sámánizmus az északi félteke északi részének sámánizmusa. E sámánizmus dualizmusa uráli dualizmus, melyben a férfi és nő vagy bármilyen két jó dolog kiegészíti egymást. Dogmatizmus buddhista hatásokat jelenthet, de a Kusán Birodalom egyes részein az iráni és indiai doktrínák hatottak rá, ez ráadásul időben korábban történt. Ezekkel a hatásokkal érkezett Tibetbe a női princípium nélkül Tádzsikisztánból Zsang-Zsungon keresztül Tibetbe. Iráni vallások Dualizmusok a jó és rossz harca. A női princípiumot a szűz Anahita képviseli. Az iráni vallások egyike, a manicheizmus másik sajátossága, hogy hívei könnyen téríthetők a muszlim hitre, amely az iszlamizmus nevű világias imperalizmus palástolására is használnak manapság. A manicheizmus eme sajátosságáról tudnak a muszlim hittérítők. Nesztorianizmus Ez a keresztény szekta azután alakult ki, hogy az efezusi (431) és a khalkédóni zsinat (451) elítélte Nestorius konstantinápolyi pátriárkát és tanításait. A nesztoriánusok azt hangsúlyozták, hogy Krisztus isteni és emberi természete független egymástól. Az utóbbi évszázadokban a nesztoriánusokat a Keleti Egyház egyesíti (kb. 170 000 nesztoriánus keresztény él Irakban, Szíriában és Iránban). Az efezusi zsinaton azért közösítették ki Nestoriust, mert elutasította, hogy Szűz Máriát Theotokosznak (Istenszülő) nevezzék, mondván, hogy ezzel veszélyeztetik Krisztus emberi természetének valódiságát. Miután 489-ben egy császári rendelet bezárta az edesszai teológiai iskolát, ahol a nesztoriánusok összegyűltek, a hívek áttelepültek Perzsiába. Az V. század végére több püspökség Arábiában és Indiában is. Sivaizmus Az indiai Siva istennek, a pusztítónak kultusza; melynek eredetét némely tudós az árják előtti falloszimádatig vezeti vissza. Ez nem tekinthető bizonyítottnak, az viszont nyilvánvaló, hogy a védikus Rudra isten („a Süvöltő”) olvadt össze Siva („a Jóságos”) alakjával, amely az upanisadok kora után alakult ki. A Svétásvatara Upanisad, amely Sivát a legnagyobb istenként magasztalja, valamikor a Kr. e. II. század és a Kr. u. II. század között jöhetett létre. Tibeti sámánizmus A démonok és éhes szellemek távoltartásának jellemző módszere volt jóindulatuk megnyerése véráldozattal. A véráldozat legvadabb formáit a buddhizmus alig bírta visszaszorítani, miközben átvette a bön vallás dominanciáját. A dominancia átvétele és a véres áldozatok miatt a bön és a buddhizmus hívei máig előítélettel viseltetnek egymás iránt. A bön vallást jelenlegi papjai a buddhizmus egyik ágának is szokták néha minősíteni, nem csupán hasonló hitnek. A lámaizmus irányzati közt is meghúzódnak előítéletek. A hínajánán túli buddhizmus A részvét, mágia, tantra és misztika játszik benne fontos szerepet, Tibetben jelentős hatást gyakorolt a buddhistákkal haragban álló bön-hívekre. Bibiliográfia: http://www.acbon.org/hu/index.php?option=com_content&view=article&id=54&Itemid=61 http://barikad.hu/a_kusan_muveszet_pakisztanban-20121126 http://www.buddha-tar.hu/ http://www.irodalmilap.net/?q=cikk/koezep-azsia-magyar-ostoerteneti-vonatkozasai http://josgondolatok.blogspot.hu/2011/12/bon-vallas.html Máté Imre: Yotengrit 1.-2. Michelangelo Naddeo: Honfoglalás, http://www.michelangelo.cn/ http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tkt/regi-belso-azsia/ch02s04.html http://terebess.hu/ http://users2.ml.mindenkilapja.hu/users/elodharma/uploads/_a_buddhista_tibeti_tanokba.html http://hu.wikipedia.org/wiki/Kusánok http://hu.wikipedia.org/wiki/Vadzsrajána_buddhizmus