Heteskönyv

2. Ősvallás

Vissza.

Finnugor istenek:

A világegyetem tengelye a világot és a túlvilágot elválasztó Világhegy vagy a napos-holdas Világfa. Sok szellem rokonszenves, és amikor árt, nem tudja, hogy mit csinál. De vannak fondorlatos betegségszellemek, akiket el kell tángálni. De a szintén rossz természetű Halálatyát tisztelni kell. Ő is az istenek nemzetségének tagja, ama nemzetségnek, amely egy egek fölött álló, ősibb világegyetemből származik. Nem csupán a teremtőket kell szeretni, hanem minél több teremtményét is. Szeretni kell az állatokat is. Tehát ha másik népet állatok csapatának tartottak, nem utálták, ha nem harcoltak a kevéske földért. Tehát a rosszaságot így osztályozták: kényszer vagy tudatlanság kis rosszasága és aljas szándék nagy rosszasága. Aki nem tudott társas lény módján viselkedni a zord északon vagy a jégkorszakban, azt általában hülyének nézték. Nem minden rossz embert és nem minden rossz szellemet tartottak javíthatatlannak. Ezen túl a növényeket és az állatokat is szerették.

Magyaros pantheonok

Erdélyi pantheon.
Örök Földanya örök Égatyával. Gyermekeik:
vén Szélanya vén Éjatyával,
szülő Vízanya szülő Holdatyával,
fiatal Tűzanya Ádámmal,
fiatal Napatya Évával.
A táltosistenek a Tűzanya és a Napatya.

A pantheogramma alapszínrendszerei: zöld-sárga-kék-piros oszlop és kék-vörös-fehér-sárga oszlop.

Az erdélyi pantheon rekonstruálható a manysi pantheonból, amiről alább olvashatsz.

A rekonstruáláshoz néprajzi adatokat is fölhasználtam, de azokat félreértettem. A rekonstrukció helyességének bizonyítéka elvileg Kovács Margitnak a Párkák című szobra. Tehát fiatal-fiatlan, szülő-fias, vén-öreg testvérek, akik három időt, nemzedéket vagy fiatlan-fias-unokás állapotokat jelképeznek. A mediterrán isten-nemzedékek harcát itt a testvérek alkalmi civakodásai helyettesítik. A pantheon legfiatalabb tagjai az első emberek szeretői lehettek. Így eme lehetséges mondában az ősemberi vérfertőzés kizárható. Végre ismerjük azt a rekonstruált pantheont, amelyet e könyvben manysi pantheonnak nevezek.

Az erdélyi pantheon népe az erdélyi eredetű jogarhordozók népe, amelynek jáfetita nemzetségeiből születtek meg a kelta, germán, szláv és árja népcsoportok és más indoeurópai népek a kelet-európai pusztán, valamikor az őskor végén. A jogarhordozók népének e feltételezett nem-jáfetita pantheonja a jáfetita és balkáni népek hatását mutathatja.

Az erdélyi pantheon elfeledett hősmíthosza a Nap és a Hold hőseposza. Megmentenek egy leányt, és összevesznek. E mondával magyarázták meg az emberek egymásnak a Nap és a Hold járását.

Az erdélyi pantheon totemállatai a Tűzanya-ünő és a Napatya-bika lehettek.

A következő pantheon a manysi pantheon.

Manysi pantheon.
Örök Földanya örök Égatyával.
Gyermekeik:
öreg Vízanya szülő Holdatyával,
fiatal kétnemű Napanya Ádámmal és Évával.
A táltosisten a Napanya.

A pantheogramma alapszínrendszere: kevert. Az ember színe a fekete.

A manysi pantheon rekonstruálható a Mondák könyvéből.

A manysi pantheonnak két változata volt: az egyikben az Ég eleme a Levegő, a másikban a Tűz. (Vesd össze a korábbi pantheon természetanyáival és fényatyáival. És tudd: az ég főnév eredetileg szégnek hangozhatott és levegőt jelentett.) Az égő-eges pantheont a kínai és nomád állatövből és a Komjáthy István írta Mondák könyvéből rekonstruáltam, de véletlenül a tudományosan nem túl megbízható Kiszely Istvánra alapozva. De a Mondák könyve igazolhat engemet. E könyvben az őselemtisztelet kétféle rendszere keveredik: Lég-Tűz-Föld-Víz és Nap-Ég-Föld-Hold-Víz. A Lég-Tűz-Föld-Víz tagjai: árva égi Levegő Tündérke, égi Szélkirály, földi Csillaganya, égi Kovácskirály, földi Sziklakirály, égi Földanya, földi Tengeristen, égi Vízanya. (Tengeristen neve törökül tengir, ami a török égisten nevére, a Tengrire hasonlít, véletlenül; ezért a tenger királya Kovácskirály.) A Nap-Ég-Föld-Hold-Víz tagjai: égi kétnemű Napkirály, földi Csillaganya, égi Kovácskirály, földi Sziklakirály, égi Földanya, földi Holdanya, égi Szélkirály, földi Tenger, égi Vízanya. A könyvben e kevert rendszer alkotja a földi és égi istennemzetségek rokonságát és szövetségét, amelyek közös ősei: Arany Atyácska és Hajnal Anyácska. A földi nemzetség tagjai: a Völgy, a Hegy, az Eső, a Tenger. A Víz és Föld. Számuk nőies: 4. Az égi nemzetség tagjai: a Nap, a csillagos Ég, a naporcájú kék Ég, a Hold, a Szél. A Nap, a Tűz és a Hold. Számuk férfias: 5. Planétaistenek: Nap, Hold, Szél. E két nemzetség háborúzott, majd békét kötött, és megteremtette a Földön élő Természetet. Ez volt a világ helyreállításának kezdete. Az örökké tartó helyreállítás neve a Terv, eszköze az evolúció és a jellemerősítés. A jellemerősítés az emberek tudatának feladata az emberi lélek belső világában. A jellemek típusai:

(A csillagnevek a Tündér Erzsébet című meséből valók.)

Az öt elemnek megfelelő belső elemek:

Egy kis kínai babonaság kicsit másként: ha Saját elemed a Nap elem, és a Saját elemed gyenge elem, akkor csinálj magadnak fekete és fehér Kabalákat. De ha Saját elemed mértéktelenül erős elem, akkor csinálj piros és sárga Kabalákat. Ha nincsen színes festéked, akkor a sárga szín helyett pöttyöket rajzolj négyzetre, a zöld szín helyett négyzethálót rajzolj téglalapra, a piros helyett függőleges vonalakat rajzolj háromszögre, Ne vegyél Talizmánt semmilyen gyanús vagy meggyőző alaktól, hanem csinálj, és imádkozz a Teremtőhöz és a Kabalák lelkéhez, és szúrd meg az ujjadat, ha nem vagy valóban rosszul egy kis szúrástól. Ez az áldozatkészség egyik-fajta bizonyítéka a Teremtőnek és az ingyenes Kabalák lelkének. Lényeg a bátorság vagy a lemondás.

Jó, jó, de mi az Anima és az Animusz és az Árnyék és az Ősvaló? Az Anima a férfiban lakó női lélek, az Animusz a nőben lakó férfi lélek, az Árnyék a túlélés és erkölcstelenség férfi lelke az erkölcsös férfiban, az Árnyék a túlélés és az erkölcstelenség női lelke az erkölcsös nőben, az Ősvaló az Isten az Isten az égi szellemben. Az Árnyék az Ősvaló ikre. Az árnyék vétkes lehet. Utáld a vétket, szeresd a vétkest. Ha túl sokáig utálod Árnyékodat, kinek létezését ismered vagy nem ismered, akkor mégis meg kell vele küzdened. Az Árnyék erős segítő, mert vad, az Ősvaló erős segítő, mert lát, az Anima/Animusz erős segítő, mert belső társ. Vigyázat! Lehet, hogy velük sem mindig vagy jóban! Anima/Animusz: általa az alkotó ügyessége. Árnyék: általa a harcoló ügyessége.

Ősvaló: általa az alkotó ügyessége és a harcoló ügyessége. Árnyék/Ősvaló: állat-alakja olyan, mint egy totem. De ő nem totem. A totemek önálló lények, akik lehetnek például állatok, növények, kövek. Anima/Animusz és Árnyék/Ősvaló: belső változtatásban is segítenek a tanácsaikkal, vagy lényed valamely munkáló részébe kért erejükkel. Ha kérsz tanácsot, megérzed szavukat. Ha kérsz egy kis erőt, valamennyit tudnak adni. Ez belső fejlődéshez jól jöhet.

A jellemfejlődés végén, avagy egy új jellemfejlődés kezdetén, egy sokadik földi élet után a hetedik égnek és hetedik földnek tüzében, a legutóbbi földi létet táltosként megélt szellem a romolhatatlan asztráltestben érkezik örök üdvbe vagy örök kárhozatba. Így állapodván meg a Világhegynek tetején vagy a Pokolnak mélyén, ahol örökké olyan kínokat él át, mint háromnapos beavatásakor, de erősebben és örökkön-örökké. (Ugyanakkor azt hiszem, hogy ez a fejlődés-elmélet vagy ehhez hasonló inkább a thrák hitben és Máté Imrénél érhető tetten.)

A manysi pantheon népe Észak-Turán és Délnyugat-Szibéria ugor népe, amelynek utazó fiai Északnyugat-Szibériában megismerték a kiskacsa fekete tavát és a tojásdad sámándobok helyi stílusát, amelyet néhány hímestojás-mintán örökítenek meg máig. Ezt örökíti meg a Dolgán monda Máté Imre közlésében. Szerintem délre Sambhalába, azaz a Tárim-medencébe is költözhettek néhányan, mert valószínűleg nekünk is lehetett kínai eredetű nomád állatövünk. Aztán a Tárim-medence egyik napról a másikra elsivatagosodott. Az itt leírt események egy globális klímaváltozásnak voltak köszönhetőek. Az itt leírt események leírása Michelangelo Naddeo olasz nyugdíjas sztyeppei nyugat-keleti vándorláselméletének kijavítása.

A manysi pantheon elfeledett hősmíthosza a Nap és a Szél hőseposza. Megmentenek egy leányt, de nem örökre vesznek össze.

A manysi pantheon totemállatai a Földanya-ünő és a Kovácskirály-mén, valamint a Csillaganya-kígyó és a Sziklakirály-sárkány lehettek.

Jász pantheon.
Örök Tűzanya az égben. Gyermekei:
Örök Napkirály, örök Holdvitéz, örök kétnemű Eszter,
örök Földanya örök Égatyával az égben,
ősember Targita az égben,
örök Halálatya a tengerben.
A táltosistenek a Napkirály és Eszter, és valószínűleg még Targita is.

A pantheogramma alapszínrendszerei: piros-sárga-zöld-kék sorok és vörös-fehér-sárga-kék sorok. Az ember színe a sárga.

A jász pantheon megmagyarázható a levegőeges manysi pantheonból. Azonos a szittya pantheonnal.

Csak a királyi szittyáknak kellett tisztelniük a Halálatyát. Minden szittyák főistenei tehát összesen heten vannak, mint minden más indoeurópai pantheonban. A legfőbb isten a tűz. Ez az árja tűzkultusz kifejeződése. A Napkirály szittya-jász nevének eredete bizonytalan, de egy műkedvelő őstörténész (angol nyelvű) honlapján egy érdekes baklövés/felfedezés olvasható: a http://users.cwnet.com/millenia/scythgod.htm oldalon. Neve, mint két sumér jövevényszóból alkotott kifejezés, így a sumér-akkád kultúrkisugárzáshoz lenne köthető. De biztosan a sumér-akkád kultúrkisugárzáshoz köthető Eszternek, szittya-jász nevén Argimpaszának kultusza. Ő az ellentétek istene, az egymást kiegészítő ellentétek megtartója és az egymást kizáró ellentétek egyesítője. Perzsiában kétnemű emberek ápolták a vele azonosítható Arti isten kultuszát.

A jász pantheon népei a szittya, a jász, és talán néhány ugor nemzetség.

A jász pantheon elfeledett táltosmíthosza Targitának Arti általi beavattatásának táltosmeséje. Ősi feldarabolós-feltámadós történet, majdnem olyasmi, mint Szibériában, Ausztráliában és a görögországi Szamothraké szigeten.

A szittya pantheon totemállata a Tűzanya-ünő volt.

Kun pantheon.
Örök-vén Földanya örök-vén Égatyával,
öreg Vízángy öreg Tűzbáttyal (elrontott házasságban),
szülő Holdnővér szülő Szélsűvvel,
fiatal Csillaghúgok,
fiatal Napfivér.
A táltosisten a Napfivér.

A pantheogramma alapszínrendszerei: zöld-piros-kék-sárga tömb és fehér-kék-vörös-sárga tömb.

A kun pantheonból, melyet Jókai Mór Kecskeméten ismerhetett meg, szerintem megmagyarázható szent Ferenc Naphimnusza. A Naphimnusz rövidítése és átköltése pedig így hangzik:

Földi nemzetség tagjai: Égatya vad Földanyával vagy Halálatya szelíd Földanyával, akiknek gyermekei a Szél és a Víz. Égi nemzetség tagjai: Égatya szelíd Földanyával, akiknek gyermekei a Nap, a Hold, a Tűz és a Csillagok. Testvérünk a Fény, sógorunk az Élet.

A kun pantheon népei az avar, a magyar és a kun.

A kun pantheon elfeledett hősmíthosza valami Nap-táltosmíthosz.

A kun pantheon totemállatai a Nap-táltos és a Csillag-ünő lehettek.

Bolgár pantheon.
örök Földanya örök Tengeratyával.
Gyermekeik:
szülő-fiatal Napatya Évával, szülő-fiatal Holdanya Ádámmal,
fiatal kétnemű Szélanya örök Tengeratyával.
A táltosistenek a Napatya és a Szélanya.

A pantheogramma alapszínrendszere: kevert. Az ember színe a fekete.

A bolgár pantheon megérthető a manysi pantheonból, valamint megismerhető a Ghymes együttes Álombálom albumából. A bolgár pantheon azonos a paleobalkáni hitvilág egyik legfontosabb pantheonjával.

A bolgár pantheon változatai: Az égistent, mint Tüzet imádóké, és az égistent, mint Vizet imádóké. Az ég elemei: Tűz, Víz, Lég. A Nap eleme a Tűz, a Holdé a Víz, a Szélé a Lég. (A kereszténységben majd a Szentlélek három eleme.) Eme pantheon a thrák nép orfikus titkait irányító istenségek pantheonja. Az ő titkaikat vették át a görögök, akik szerintem hatottak a zsidókra. E titkos-nyilvános tan egyik kifejezése a görögül írt Tabula Smaragdina 13 pontja:

  1. Való, igaz, nem hamis.
  2. A fenti és a lenti megfelel egymásnak, hogy az Egy varázsát elvégezhesd.
  3. Átvitellel minden az Egyből keletkezett.
  4. Atyja a Nap, anyja a Hold, szülte a Szél, etette a Föld.
  5. Ő a Tudás, aki nemzette a Világot.
  6. Ereje tökéletes, ha a Földbe visszafordul.
  7. Válaszd el a Tüzet a Földtől és a könnyűt a nehéztől és a fényt az árnyéktól és a szellemet az anyagtól: értelemmel, érzelemmel és kötelemmel.
  8. A Földről az Égbe száll, az Égből a Földre, a fenti és a lenti Erőket megidézi, miáltal uralmat nyersz önmagad fölött és a világ fölött, hogy előled minden sötétség kitérjen.
  9. Minden erőben ez az erő ereje, mert a könnyűt és a nehezet áthatja.
  10. A Világot így teremtették.
  11. Ez az átvitel varázsának módja.
  12. Ezért neveznek Hermész Triszmegisztosznak, mert ismerem a Világegyetem tudásának mindhárom részét: a megfelelést, az átvitelt és az elválasztást.
  13. Amit a Nap műveletéről mondtam, befejeztem.

Itt írhatnék most a fejlődéselméletről, mint idevágó témáról, de épp az előbb tárgyaltam meg. Ehelyett az eszterláncról és az isteni szülőgyermekségről írnék egy kicsit. Az eszterlánc a folytonos és fejlődő teremtés láncolata. Jelképe az Anya-Atya-Leány szentháromság. Továbbá a Földanya jelképe a Hold, az Égatya jelképe a Nap és az Ősleány jelképe az Esthajnalcsillag vagy a Szél. Az isteni szülőgyermekséget ez úgy fejezi ki, hogy Anya=Leány, Atya=Fiú. A Fiú-Atya anyja a Hold-Szél, A Fiú-Atya pedig a világ nemzője.

A bolgár pantheon népei a szittya, a thrák és a székelymagyar.

A bolgár pantheon elfeledett hősmíthosza valami Nap-táltosmíthosz lehetett. E pantheon a török tengrizmusban is jól ismert. E pantheon kétnemzetséges változata szerint a három királyfi a Napkiráyfi, a Holdkirályfi és a Csillagkirályfi, közismert mesehősök. E pantheon kétnemzetséges változata egyben az erdélyi pantheonnak is másik változata.

A bolgár pantheon totemállatai a Nap-táltosbika, a Hold-fehérlókanca és a Szél-csodaszarvasünő lehettek. Földanya állatai a kígyó és a túzok, Tengeratya állatai a hal és a daru, Napatya állatai a bika és a sólyom, Holdanya állatai a ló és a bagoly, Szélanya állatai a szarvas és a denevér.

Bosnyák pantheon.
Tűzvízanya Napatyával. Gyermekeik:
Földfivér és Holdnővér és Emberfajzat.
A táltosisten az Emberfajzat ideája.

A pantheogramma alapszínrendszere: piros-sárga-fehér-fekete.

A bosnyák pantheon megérthető a Platón görög filozófus Kratülosz című művének 397c-d szakaszában említett barbár pantheonból. Az említett pantheon istenei: A Kék Ég és a Csillagos Ég, továbbá a Földanya, kinek férje az első munkás, és a Holdanya, akinek férje az első katona, és a Napatya, akinek felesége az első tudós.

A bosnyák pantheont átitatta kereszténységgel a bogumil eretnekség. (És még a Kabala nevű zsidó ezoterika is?) E pantheon megismerhető a Jehova Tanúinak Héttorony újságának Bogumilok novellájából, az interneten is. A történet a ferences Kelemenről szól, aki a tatárjárás idején térítgetett türelemmel és szeretettel a bosnyák bogumilok körében. Közben megismerte a bosnyák isteneket, akiket nem tartott sokra. A bosnyák pantheon isteneinek szerepköre:

  1. Tűzvízanya az Igazság és az éjszaka istene, akinek főeleme az Ég;
  2. Napatya a Kegyelem és a nappal istene, akinek főeleme az Ég;
  3. Holdnővér az Ország és a lélek istene, akinek főeleme a Föld;
  4. Földfivér a Világ és az anyag istene, akinek (fő)eleme a Föld;
  5. (Ádám a Világfa és az ember istene, akinek főeleme a Föld).

A bosnyák pantheon népei a pelazg és a bosnyák.

A bosnyák pantheon hősmíthoszai Dionüszosz legendája és Jézus Örömhíre.

A pantheonban valószínűleg nincsen totemállat.

Bábapantheon.
Öreg-örök Bába. Gyermekei:
örök Napkirály,
örök Holdkirály,
örök Szélkirály.
A táltosistenek a Bába és a Napkirály.

A pantheogramma alapszínrendszere: fekete-sárga-fehér-vörös.

A bábapantheon értelmezésével megérthető az észak-balkáni és Szamothraké szigeti kabir-kultusz. A kultusz megismeréséhez ajánlott könyv Kerényi Károly Görög mitológia című könyve. A kabirok félig meddig azonosak a titánokkal, mert a kabirok és a titánok egyaránt ősi balkáni óriásistenek. A kabirok anyja a tudósok tudósa.

A titánok a Föld és az Ég gyermekei. Égboltanya Égboltatyával, Fényanya Fényatyával, Természetanya Természetatyával, Vízanya Vízatyával, Emlékanya az első tudós apjával, Halálatya az első elkövető anyjával, Békeanya az első munkás apjával, Háborúatya az első katona anyjával.

A székely néphit emlékszik az óriásokra, de úgy, mint egy boszorkány gyerekeire. A székely néphit sok ugor elemet megőrzött a manicheizmus önkéntes felvétele idején és a kereszténység kényszerű fölvétele idején is. De akár a thrák vallást is hihették a székelyek, már akkor, amikor még a Dunántúlon éltek.

A bábapantheon népei a pelazg, a thrák és a magyar.

A bábapantheon elfeledett hősmíthosza az a népmesetípus, amelyben a vasorrú bába jóságos.

A bábapantheon totemállatai a Nap-táltosbika, a Hold-fehérlócsődör és a Szél-csodafiúszarvas-ünő, ha nem mondok butaságot.

Magyar Adorján pantheonja.
Tündér Ilona Hunor-Magyorral.
A táltosisten Magyor. Hunor-Magyor a Nap és Tündér Ilona a Föld.

A pantheogramma színrendszere: zöld-sárga.

Magyar Adorján pantheonja megérthető az eddigiekből.

Magyar Adorján ősvallás-irányzatáról nagyon pontos és valóban türelmes összefoglalót írt a nem túl közkedvelt Sándor Klára nyelvész a Nyelv és Tudomány nevű ismeretterjesztő hírportálon. Sándor Klára írta a Nyelvrokonság és hunhagyomány című könyvet a Csodaszarvas védelmében. A Nyelv és Tudomány hírportál elérhetősége: http://www.nyest.hu/.

Magyar Adorján irányzata emlékeztet az egyik legfontosabb thrák titokra, a Föld, a Nap és az évszakok kultuszának szent titkára.

Magyar Adorján tanítványa, Tomory Zsuzsa úgy tárta fel az ősi magyar természetvallás és a gnosztikus jellegű manicheizmus elegyét, mint a magyar néphit pogány rétegét.

Magyar Adorján pantheonjának népei a thrák és a magyar.

Magyar Adorján pantheonjának megalkotott vagy elfeledett hősmíthosza a kétéltű kultúrhősök eredetmíthosza. Lakóhelyük az Északi-sarkvidék, mint trópusi tenger, melyet a Kárpátok vesznek körbe. Azt is állítja, hogy a jégkorszakban már Skandinávia volt északon, és szörnyű hideg lett, amely nélkülözésre és erőszakra késztette a magas szőkéket, akiket árjáknak nevez és csóválja a fejét, hogy még mindig erőszakosak.

Magyar Adorján pantheonjának totemállata a Föld-csodaszarvasünő.

Jankovics Marcell pantheonja.
Hókirálynő Esőkirállyal,
Ősz-szépe Kőmorzsolóval,
Tavasz-szépe Vasgyúróval,
Nyár-szépe Fanyűvővel.
Kapanyányi Monyók, aki azonos Esőkirállyal.
A táltosisten Fanyűvő.

A pantheogramma alapszínrendszerei: kék-vörös-fehér-sárga oszlop és kék-piros-zöld-sárga oszlop.

Jankovics Marcell pantheonja a Fehérlófia című rajzfilmjéből ismerhető meg:

  1. Esőkirály az ég és a vihar istene. Eleme a Víz, állata a griff. Égitestjei a Nap, a Hold és Csillagok.
  2. Hókirálynő a hó és a növényzet istene. Eleme a Víz, állata a ló, növénye a fa. Égitestje Esthajnalcsillag.
  3. Kőmorzsoló a vadászat és az őskor istene. Eleme a Szél, állata a vad. Égitestje a kelő Nap.
  4. Ősz-szépe a szex és az erőszak istene. Eleme a Szél, állata a marha, növénye a szőlő. Égitestje a Hajnalcsillag.
  5. Vasgyúró az ipar és az ókor istene. Eleme a Föld, állata a hal. Égitestje a nyugvó Nap.
  6. Tavasz-szépe a telés és a fogyás istene. Eleme a Föld, állata a bagoly, "növénye" a gomba. Égitestje a Hold.
  7. Fanyűvő a látomás és az újkor istene. Eleme a Tűz, állata a madár. Égitestje a delelő Nap.
  8. Nyár-szépe a szeretet és bátorság istene. Eleme a Tűz, állata a griff, növénye a liliom. Égitestje a Nap.

Jankovics Marcell pantheonjának népe a magyar.

Jankovics Marcell pantheonjának megalkotott hősmíthosza a Fehérlófia című rajzfilm.

Jankovics Marcell pantheonjának totemállata a Hókirálynő-kanca.

Kereszténység

Az ókori görög gazdálkodás átalakulásakor, a Kr. e. 8-6. századtól kezdődően kezdtek átszivárogni a thrák titkok a görög városállamokba. E titkok a Dionüszosz-kultusz, az Eleusziszi Misztérium és Orpheusz táltosköltő kultuszával kapcsolatosak. Dionüszosz-Napatya a szőlők és erdők istene. Démétér-Földanya és Perszephóné-Szélanya a termékenység istenei. Dionüszosz vére a bor, Perszephóné teste a gabona. E kultuszok titkainak továbbgondolásából született a híres görög filozófia.

A Tórában azaz Ószövetségben a szombati pihenés parancsa és a megtérés parancsa egyaránt feltételezi a családok, állatok, szolgák és vendégek közösségét. Az Ószövetség prófétai szövegeihez tartozik a feltétlen szeretet parancsa és a kedves Isten arca, a papi szövegekhez az utálatos túláltalánosítás parancsa és a haragvó Isten arca. (Én meg utálatosan minden zsidó papot uszítónak neveztem.) A két szöveghalmazt több helyen összeforrasztották, például a Tízparancsolatban és a korai próféták életrajzaiban. A Tórát a Kr. e. 4. században, a perzsa korszakban írták le, és soha nem módosították a szövegét, csak bővítették újabb iratokkal. A későbbi próféták könyvei amúgy még a prófétáknál is későbbiek! E könyvek tele vannak látványos jelképekkel, jóslataik csak majdnem egyezőek, és mivel kései könyvek, ezért önmagukhoz képest közeli jövőt jósoltak, amely jövő nékünk már a múlt, a kereszténység első terjesztésének kora. E vonulat utolsó könyve az Újszövetségben olvasható Jelenések könyve. E jóslatok jellege bizonyítja a szabad akarat létezését, mert Isten mindent látott, de ama bizonyos jövő még nem nagyon létezett, így nem volt mit látni. Másrészt az apró vagy jelentős eltérések is bizonyítják az akaratszabadságot, mert minden alkalommal más volt látható, nem csupán azért, mert a próféták szemléletmódjai eltértek, amely eltérés következtében nem ugyanazokat a dolgokat hitték volna el ugyanolyan erővel. De Ezékiel utolsó jóslata távoli jövőről szól, ami éppen ezért félreteljesült, mint egy én-mostani-véleményem-szerint-állítólagos-világhatalmú és jelenleg-legalább-félig-szélsőséges Izrael állam, ahol Ábrahám zsidó és arab fiai összevesztek az örökségükön, ahol amúgy náluk is régebbi népek élnek ősidők óta, s szerencsére máig fönnmaradtak, s akik szerencsére már nem áldoznak embert.

De lássuk most inkább a hittant. Az Ószövetség szerint az istenek a főangyalok, az Elohim-csapat, akik nem hamis emberevő istenek, és akiknek Egy közös felsőbb személyük van, az ő teremtőjük: Jahve. Az Újszövetség szerint Jahvét csak az elsőszülött angyal, a Fiú ismeri. Jahve az Atya, aki férfi-nő, a Fiú pedig fiú-lány. A benne megvalósult angyalok vagy alsóbb angyalok az aiónok. A Szentlélek Jahvénak, mint az Atya-Fiúnak vagy mint a Fiúnak a lélegzete, forrásvize és elmelángja. Az Újszövetség a thrák titok teljesebb ismerete, mert nem a perzsa uralom alatt élő/élt kis-ázsiai görögtől származik, hanem a római uralom alatt élő/élt thrák papoktól származik. Tőlük származik, hisz a nem-zsidókat téríteni próbáló farizeusok egyike, kis őrlődvén Jeruzsálem Törvénye és Róma Békéje között, a Dionüszosz-kultuszt is megismerte, amely görög földön női kultusz, mint Démétér és Perszephóné kultusza férfi kultusz. Az orfika szerint az Ég elemei a tűz, víz, lég, melyek a Nap, Hold, Szél elemei. Így a Nap, a Hold és a Szél az Ég megnyilvánulásai. Az Ég a Föld fia. A Tűz, Víz, Lég elemek lélek-elemek és gyermekség-elemek. Születnek és behatolnak. De még egy dolgot leszögeznék. Az Ószövetség szerint a rossz ember tényleg tudja, hogy mit csinál, hiszen Ádám és Éva ettek a jó és rossz tudásának fájáról. (Szerintem is tudja, legalábbis általában.)

Összehasonlítottuk a Szövetségeket, de mi is történt valójában? Valahogy terjedtek bizonyos hiedelmek, miket a zsidók szerettek, és talán egy farizeus is besegített, vagy néhány kereskedő. Dionüszosz jelképe a Szentlélektől fogant Jézus lett. Az első táltos sastól fogant. Az orfikában a sas helyett Apollón-Napisten szent madara, a hattyú szerepel, mint Orpheusz apjának szent madara az Orpheusz-míthosz egyik változatában. A titkos tanítás szerint Apollón=Dionüszosz. A hattyút a zsidók a galambbal, mint Jahve szent madarával helyettesítették. A táltosbeavatás a táltos kínzása, halála, tanítása, összeszedése és feltámadása. Testetlen/bomlékony/gyöngébb lelki testének bizonyos részébe, üres fejébe töltik a titkos tudást. Töltése olyan, mint keresztelés vagy felkenés. Kínzása erősítés vagy kényszerítés önerősítésre. Aztán összeszedik vagy önmagát összeszedi. És feltámad, lelkének testes/örök/erősebb lélekteste lesz, amely férfinőtest, láthatatlan, halhatatlan. A beavatástól jobb ember lesz, de ha mégis megromlana, akkor testes lélektestét, az asztráltestet örökké kínozzák. Ezért is kellhet követni például Máté evangéliumát.

Máté:
Kereszténység.
7:
4;
3.
Kezdet:
születés,
mészárlás,
keresztelés,
kísértés;
remény,
hit,
szeretet.
Hit:
pogány,
szerző,
tizenkettők,
jánososok;
istenesség,
ország,
üldözés.
Szeretet.
hívság,
hitetlenség,
beavatás,
gyermekség;
gondoskodás,
farizeusok,
pogányok.
Remény:
menyegző,
pokol,
vég,
ítélet;
úrvacsora,
halál,
feltámadás.
Máté=Lévi.

Máté evangéliuma a zsidóknak íródott, mert sokszor utal a prófétákra. Máté magát Lévi adószedővel azonosítja, valamint a mű legelején leszögezi, hogy a fogadott fiú is fiú. És a gyógyítások egy sűrített felsorolásával utal arra, hogy a kéz-láb-egyéb-gyógyítások említése sokszor lelki gyógyítást és javítást jelképez. Az evangélium másik változata a Márk evangéliuma, amely ugyan minden tekintetben tömörebb, de részletesebben írja le az epilepsziát, és fő témája a feltámadás titka, vagyis a pogányokba majdnem ezer évvel azelőtt beolvadt izraelitákhoz szól. E iratok mintájára írta meg a már-nem-pogányoknak a már-nem-pogány Lukács a saját iratát, mint egy alapos nyomozói munka eredményét, miközben társául szegődött Pál apostolnak, akinek a többi apostollal ellenben valóban a pogányokat kellett megtérítenie. Most már csak az a kérdés, hogy kihez szól János evangéliuma? Bárkihez, aki beavatható, vagyis aki érti és helyesen használja a Titkot. Aki nem beavatható, az asztráltest nélkül üdvözülhet. A sokaknak elmondott Titok nincsen megemlítve János evangéliumában, de sok ráutalás van.

János:
Beavatás.
7:
3;
4.
Hit:
születés,
esküvő,
újjászületés;
hitetlenség,
felkelés,
kenyér,
messiás.
Remény:
hűtlenség,
megvilágosodás,
pásztor;
bizonyítás,
kenet,
szeretet,
szentlélek.
Szeretet:
fiú,
atya,
hívek;
fogság,
kálvária,
feltámadás,
jövendölés.
Író=Jelenéseké.

Az Atyaisten és az Anyaisten egymást kiegészítő erők, így ők egységben egyek, egyedül felek. Az Atyaisten és a Halálisten ikrek, így ők egységben egyek, egyedül felek. Az előbb megismertetett pantheonok legtitkosabb istene a Halálisten, akit egyes sztyeppei nomádok szörnyű alaknak tartanak az állati eredetű fertőzések szörnyűsége miatt. Őneki, mint a zsidókat felügyelő haragvó istennek lett felajánlva Jézus, mint engesztelő áldozat mások régi vétkeiért, míg Barabás, mint véletlen engesztelő áldozat, föláldozta saját lelkét Azázel-kígyónak, a gyilkos kísértőnek és fontoskodó vádlónak saját vétkeiért. A Halálistent mindig is tisztelték a jáfetiták társai és a királyi szittyák és az obi-ugorok és a szamojédek és a thrák nemesek és az őskeresztények és a Kabala papjai és a középkori európai templomépítők, valamint Eliphas Levi szerint a szabadkőművesek, de köztudottan az anthropozófusok is és még néhány amerikai indián is és néhány mongol, stb. Minek is e tisztelet?

  1. A Szülőisten és a Gyermekisten egyek.
  2. A Szülőistenek egyek.
  3. A Gyermekistenek egyek.
  4. A Fivéristenek egyek.
  5. Tehát az istenek egyek.
  6. De a sátán nem isten, hanem kísértő és vádló.
  7. Mivel az istenek egyek, ezért Miatyánk segíti tanáccsal fiúembert álmában vagy sugallattal, és Jézuska segíti tanáccsal férfiembert álmában vagy sugallattal, továbbá Szűz és Nagy Anya a többi embert. Álomban/látomásban úgy jelennek meg, mint ismeretlen segítő emberek.

Az orfika halálábrázolásáról tudni kell valamit:

Muszlimok és eretnekek

Mohamed néhány élménye: gyerekkorában fénylények felvágják és átkutatják hasát. Az epilepsziás villanások és hasfájás tüneteit okozó valós esemény látása ájult állapotban. Végső beavatásakor egy arab vidéken sokáig ismeretlen állat, egy ló, amúgy táltoskanca Jeruzsálembe viszi, ahol Jákob létráján az égbe mászik, ahol szívét kivágják és kimossák. Ő, aki jámbor és harcias volt, Jézus-Messiásnál igazibb Messiás elődjének tartotta magát. A zsidók szerint Messiásuk hadvezér. Az őskeresztény Messiás a Jézus jelképezte Dionüszosz-Napfiú, aki szerintük a zsidóknak és elveszett izraelitáknak Messiása, de a többi népeknek is, aki a belső lelki harcok általi önuralmat és túlvilági világuralmat biztosítja. És ő az, aki az Élet fája, kinek gyümölcse szőlő, amit bárki ehet, aki egyáltalán törekedett a jóra, miközben hitt.

Szóval vallási okokból a zsidók és arabok békéje nem volt tartós, mert gőgösek voltak saját vallásaikra, és amikor összevesztek, elkezdtek rossz  dolgokat hinni egymásról, és ki túlságosan megijedt, ki egészen. Tehát nem azért vesztek vesztek össze, mert szeretnek kiskapuzni. De pont a kiskapuzás miatt találta ki Mohamed azt a szabályt, hogy a kereskedő legalább akkor ne csaljon, ha a vevője muszlim, keresztény, zsidó, de még ennyire sem tartották be. Ez a szabály kicsit olyan eset, mint amikor a magyar táltosfiú a népmesében azt hazudja a legyengült sárkányszörnynek, hogy nem vágja le a fejét, de hát ígéretét később becstelenül megszegi, mert nem bízik a sárkányban.

Az iszlám vallást eleinte csak a pogányok között kellett terjeszteni. A manicheus keresztények a saját önálló, zsidótlan kereszténységükkel pogánynak számítottak. De ma Magyarországon az észak-afrikai és délnyugat-ázsiai származású hittérítők intézői alkalmaznak olyan trükköt, hogy a manicheizmust teljesen eredeti szittya kereszténységnek mutassák be, holott egy hasonló vallási rendszere néhány nemzetségnek a manicheizmus mellett vagy hatására esetleg valóban volt, de nem ugyanaz volt. Azért terjesztik, mert a manicheus vidékeken gyorsabban terjedt az iszlám. Nekik kell olyan térség, ahol már van mecset. Egyes arab üzletemberek, de nem a dolgos tömegek részt vesznek a finnugor rokonság bármilyen valós vagy vélt formájának tagadásában, amelynek nálunk azért van hagyománya, mert ama rokonság elméletének kialakulása és fejlődése megalázóan félreérthető, mert lehet pár gyanús dolog a szokatlan és csak-látszólag-teljesen-lehangoló, de éppen-minimum-félig-felvidító tények körül; míg e népek helyzete a nyugat-európai gépimádó-állatutáló üres gőg elfogadása miatt eleve félreértett. (Hú, olyan sokan utálták az állatokat, hogy az állatimádók végre kimondták a véleményüket, ami rohamosan terjed Európa-szerte és világszerte; és lettek állatkísérlet-ellenző mozgalmak, amik csak azért nem túl sikeresek, mert az állatkísérletek nem utálatból, hanem kényszerből történnek, és nehezen helyettesíthetők.)

Az éghajlatok témáját illetően, a jég hátán halászni kötelezően életre valóbb, mint pálmafa árnyékában lustán költeni verset. És a jég hátán élők a természetbarátok, az élhetőbb melegben a természetutálók. Kétféle vallási felfogás, mert ahol könnyebb összeveszni egymással, mert bőség van, ott könnyebb kissé puhánnyá válni, aki rosszabbul bírja az időjárást. A muszlim vallási felfogásról pedig biztosan tudom, hogy a világvallások jóhiszemű-rosszhiszemű kétarcúsága a jellemző reá. (De valami szép közbevetés egyszerűen csak az arab emberekről: közülük sokan el tudják különíteni egymástól a politikusi felelősséget és a köznépi felelősséget. Habár elhitethetők, mint a nyugat-európaiak és a közép-európaiak és mások, és elhitethetők, mint a zsidó vallásúak, mint a keresztény vallásúak, stb. És náluk is sok vallástalan van, és náluk is van békés vélemény-többség és veszélyes hangos vélemény-kisebbség. Mint bárhol máshol a világon. a hangosakat sokszor túlbecsüljük/lebecsüljük. Sajátunkat és másokét is. Kevesen mérnek jól, még ha szakértők is. E mérés egyszerre lehetetlen/lehetséges. Csak semmi hergelő megalázás és nyugalom ürügyén nemtörődés.)

Most már csak azt említeném a vallások végett, hogy a manicheizmus a középkori európai keresztény eretnekségre is hatott valamilyen módon, de nem ez a vallás az egyetlen gyökér, továbbá elágazása is sokféle lett. A fő eretnekség a bogumilizmus. Jézus a főmester, akinek tanítását jól ismerte Valentinosz, de kiforgatta Markión, mert a kereszténység egyik gyökerét, az Ószövetséget megtagadta, és búskomor gőgjében az egész világot utálta, elfeledvén, hogy szép dolog is van; ráadásul a tanulást és az okoskodást túl fontosnak tartotta a kedvességnek és a közéletnek a rovására. A bogumil eretnekség másik mestere Mani, aki a sumér-akkád hitvilágot és a perzsa hitvilágot ötvözte a kereszténységgel és a legalább búskomor markionita életérzéssel. De része ezen eretnekségnek a thrák orfika is, és esetleg a Kabala is. E tanokat összefoglalta egy bolgár püspök, Bogumil.

  1. Szerinte a Sátán alkotta a világot az Isten parancsára.
  2. De aztán egy-két dolgot elrontott.
  3. Az Édenkertben hazudott az almáról, félig igazat szólván.
  4. Minden csábító dolog az ő csapdája.
  5. A hatalmaskodás neki köszönhető.
  6. Ennek ellenére eme eretnekség több helyen elfogadó vallás.
  7. Teremtésmondája a magyar nyelvterületen sehol nem maradt életben, kivéve a természettisztelő és katolikus vallású Ferences-szerzetesek székelyföldi kolostorainak környékén, Erdély barátságos hegyei között.

A manicheizmus jóhiszemű és rosszhiszemű tanításairól, valamint a bogumil eretnekség elágazásairól majd később írok, hogy ezzel magyarázzak meg néhány jobb és rosszabb dolgot. Vagyis a következő fejezetben. És ha kell említenem más eddig leírt dolgot is, akkor azt is megemlítem. De előbb még írok egy alfejezetet arról, hogy hogyan lehet ismeretlen külföldi adatot legalább félig-meddig ellenőrizni, amit azzal is szemléltetek, hogy milyen helyzet az, amikor a magyar adat is külföldi adat.

Nemzetközi kijelentés-ellenőrző készlet

Kész lett. És hozzáírtam a manysi pantheonhoz, hogy a nemzetségek közös ősei Arany Atyácska és Hajnal Anyácska. És hozzáírtam a kun pantheonhoz, hogy a tűz-víz-házasság megromlott.

A tanácsokat itt olvashatod.

  1. Ha egy könyv már nem kapható, nézegesd a múzeumok honlapjait. Ha egy könyvet csak magyarul olvashatsz, de nem tudsz magyarul, nézegesd múzeumok honlapjait.
  2. Pannonikus Deltä, Tehtä, Taw: telt, tűz, tű. Székely Déltá, Feheny, Tüvte: déltáj, fény, tűz.
  3. Dionüszosz: Nap, Fa, Bor. A Nap születése, természete és vére. Megmagyarázható a manysi pantheonból. A manysi pantheon a kínai állatövből, az árja fénykultuszból, a magyar nyelvből, a szittyák és jászok közel-keleti eredetű kultuszaiból.
  4. Ráadás-tanács: módszere megismerhető a következő fejezetből.

Előre.

Irodalomjegyzék

Honlapok